ΣΚΟΠΟΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΥΤΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ ΚΡΗΤΗΣ.Η ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΧΕΙ ΣΑΝ ΒΑΣΗ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ,ΙΣΤΟΡΙΚΑ,ΜΟΥΣΙΚΑ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.ΝΑ ΘΥΜΗΘΟΥΝ ΟΙ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΟΙ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΤΕΡΟΙ.

Τετάρτη 27 Απριλίου 2011

ΘΟΔΩΡΗΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΑΚΗΣ


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΘΟΔΩΡΗ ΠΟΛΥΧΡΟΝΑΚΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΤΡΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ "ΤΑ ΚΡΗΤΙΚΑ"

ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΡΑΔΙΟΦ/ΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΟ ΣΤΟ ΚΡΗΤΟΡΑΜΑ ΣΤΟΥΣ 97.9

ΜΑΡΙΑ ΑΥΓΟΥΛΑΔΑΚΗ



Θοδωρή προέρχεσαι από μια μουσική και μερακλήδικη οικογένεια. Αναμενόμενη η πορεία σου λοιπόν . Ποιός σου έμαθε όμως το βιολί ;

Ο πρώτος που μου έμαθε βιολί ήταν ο πατέρας μου . Έπαιζε στο σπίτι και τον άκουγα και μετά έπαιρνα κι εγω το βιολί και το γρατζουνούσα , μέχρι που μου είπε : << Έλα εδώ να σου μάθω ένα σκοπό >> . Προσπάθησα πολύ. Από τα οκτώ μέχρι τα δεκατρία έκανα προσπάθειες. Η οικογένειά μου είχε το μεράκι κι έκανε παρέες στο σπίτι. Τα πρώτα μου ερεθίσματα του βιολιού όμως και πριν καλά το πιάσω στα χέρια μου , τα απέκτησα από το θείο μου τον ΒΑΓΓΕΛΗ ΠΟΛΥΧΡΟΝΑΚΗ , τον οποίο είχα και πρότυπο ...

Ήταν ο πρώτος οργανοπαίχτης στην οικογένεια, που έπαιζε σε γλέντια και ήταν δημοφιλής εδώ στην περιοχή Κισσάμου . Σε ηλικία επτά- οκτώ χρονών , που πήγαινε ο πατέρας μου σε γλέντια , με έπαιρνε μαζί και τον άκουγα !

Αυτός βέβαια είχε ξεκινήσει με λαούτο , αλλά έπιασε το βιολί και τον κέρδισε !!!

Η ΣΥΝΘΕΣΗ : ¨ ΗΘΕΛΑ ΝΑ' ΜΟΥΝΑ ΕΓΩ¨ , ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ...

Ο Βαγγέλης Πολυχρονάκης ήταν ανιψιός του Τσέγκα και αδερφός του πατέρα μου .

Τσέγκας , ολόκληρη ιστορία ...

Ο Τσέγκας Μαρία ήταν η αρχή μας . Μέσα μας, στο αίμα μας . Για μένα είναι είδωλο . Ότι άλλο σου πω θα είναι λίγο ...!

Μετά λοιπόν από κάποια ηλικία , πώς εξελίχθηκαν τα πράγματα με εσένα ;

Μετά δόθηκε η ευκαιρία , όχι μόνο σε μένα αλλά και σε όλους τους συμμαθητές μου , που ήμασταν στη σχολή του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΥΝΕΛΗ , να μάθουμε ορισμένα πράγματα από εκείνον και να εξελιχθούμε ... Βέβαια δεν ήταν μόνο ο Μιχάλης Κουνέλης . Στην πορεία μπήκε στη ζωή μου και ο ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ , Ο ΝΑΥΤΗΣ ... Μου έδειξε πολλά πράγματα και με βοήθησε να τα ολοκληρώσω . Ήτανε πιστός φύλακας δίπλα μου, ότι απορία είχα , ότι ήθελα μου το συμπλήρωνε και με βοηθούσε ... Βέβαια Μαρία , θεωρώ δασκάλους όλους όσους ακούω . Δεν είναι μόνο όσοι σου δείχνουν ένα πράμα . Είναι και αυτοί που ακούς , γιατί βλέπεις την προσωπικότητα και το χαρακτήρα που δείχνουν μέσα από το όργανο με συνέπεια να παίρνεις κι εσύ ιδέες για το πώς θα εκτελέσεις ένα κομμάτι .

Σε τί ηλικία έπαιξες για πρώτη φορά σε γλέντι ;

Σε ηλικία 14 χρονών . Θυμάμαι τότε που το είπαν του πατέρα μου και πήγα !

Έπαιξα τότε , με το φίλο και συνεργάτη πέντε χρονών, το λαουτιέρη Μανώλη Λαϊνάκη. Εκτός από δάσκαλος της μουσικής , ο Μανώλης υπήρξε και δάσκαλος στη συμπεριφορά μου απέναντι στους ανθρώπους . Με έμαθε να είμαι πρώτα φίλος και μετά συνεργάτης. Δεν υπάρχει ωραιότερο πράγμα στον καλλιτέχνη να έχει χαρά και ευθυμία απέναντι στους ανθρώπους που συνεργάζεται γιατί μαζί εκφράζουν τη μουσική !!!

Καμαρώνουμε και τη συνεργασία σου με το Χαρτζουλάκη το Δημήτρη ...

Είμαστε μαζί γύρω στα 10 χρόνια . Πιστεύω ότι θα παραμείνουμε κιόλας, γιατί έχει βρει ο ένας τον άλλο και αγαπάμε και οι δυο τα ίδια πράγματα . Είμαι πολύ ευχαριστημένος ... πέραν του ότι είναι φίλος, είμαστε και κουμπάροι . Τον έχω στεφανώσει.. Έχουμε δέσει δηλαδή τη φιλιά μας !

Με ποιούς άλλους έχεις παίξει ;

Έχει τύχει κι έχω παίξει με διάφορους ... Με τον Κατάνη Παναγιώτη , με τον Καρτσώνη το Μανώλη , μεγαλύτεροι μου και καταξιωμένοι λαουτιέρηδες της περιοχής μας , με τον Αντώνη τον Κατάκη τον συγχωρεμένο από την Κάντανο και με άλλους .. αξιόλογοι λαουτιέρηδες . Όλοι έχουν βάλει το λιθαράκι τους για το Θοδωρή και το εκτιμώ !

Τί πιστεύεις ότι εισπράττει ο κόσμος από σένα; Βλέπω να σε ακολουθούν όπου παίζεις και να σε ακούν με πολύ πάθος ...!

Την πραγματικότητα...Γενικά ο κόσμος ζητάει από τον καλλιτέχνη την πραγματικότητα. Τον αληθινό εαυτό του. Να μην δείχνει κάτι άλλο. Η γνώμη μου είναι , πως πρέπει να δείχνεις στον κόσμο αυτό που είσαι.

Θοδωρή, τί θεωρείς εμπορικό στα μουσικά πράγματα ; Η παρέμβαση και κατά συνέπεια η διαφορετικότητα της μουσικής για εντύπωση ας πούμε ή τις δημόσιες σχέσεις ενός καλλιτέχνη προκειμένου να μαζέψει κόσμο γύρω του ; Πώς αντιλαμβάνεσαι την εμπορικότητα που ακούμε να συζητιέται ;

Ο καθένας μας μπορεί να κάνει δημόσιες σχέσεις και δεν είναι κακό αυτό , φτάνει να έχεις καλούς τρόπους. Η παρέμβαση στη μουσική προκειμένου να εντυπωσιάσεις είναι κακό !!!

Πες μου τη γνώμη σου πάνω σε αυτό .

Η παραδοσιακή μουσική πρέπει να μένει ως έχει . Βλέπουμε πως κάποιες δημιουργίες νέων μελωδιών

παρεμβαίνουν στις παλιές.

Από εκεί και πέρα ο κάθε ένας επιλέγει. Δεν πρέπει όμως κανείς να εκμεταλλεύεται την παραδοσιακή μουσική . Αυτό είναι για μένα λάθος!!!

Εμφανίζεσαι περισσότερο εδώ στην περιοχή σου.. γιατί όχι και τόσο προς τα έξω ;

Μ' αρέσει να εμφανίζομαι περισσότερο στα μέρη μου. Πιστεύω ότι είμαι περισσότερο κατανοητός εδώ αντί παρά έξω . Δεν έχει τύχει βέβαια να μου προτείνουν κάτι για έξω από τα Χανιά ... Εγώ Μαρία είμαι ψαράς . Αυτή είναι η δουλειά μου . Αγαπώ όμως το όργανο και δεν το παρατώ !!!

Δεν σε στενοχωρεί που αυτό που αντιπροσωπεύεις σαν βιολάτορας είναι περισσότερο κατανοητό μόνο στην περιοχή σου, όπως ο ίδιος ανάφερες ;

Παλιά υπήρχε ένα χάσμα μεταξύ των μουσικών . Είχαν δημιουργηθεί διάφορα .

Θεωρήθηκε ένα όργανο κρητικό και το άλλο το βάλανε στην άκρη , απαγορευότανε να παιχτεί το βιολί κ.α !!! όπως τα έχω ακούσει από πολλούς που τα ζήσανε . Αυτά πιστεύω ότι γινόντουσαν για εμπορικούς σκοπούς . Κοίταξε να δεις , πιστεύω ότι σήμερα φταίμε εμείς οι καλλιτέχνες για αυτό διότι έχουμε τη δυνατότητα να το δείξουμε αυτό . Θα πάμε ας πούμε να παίξουμε στο Ρέθυμνο και δε θα παίξουμε ένα Κισσαμίτικο σκοπό όπως είναι , αλλά όπως τον έχει παρουσιάσει ένας άλλος καλλιτέχνης που έχει απήχηση στο Ρέθυμνο ... Ξαναγυρίζουμε λοιπόν στο θέμα της εμπορικότητας . Δεν γίνεται ένα σκοπό που υπάρχει εδώ και 100 χρόνια να τον παίζεις αλλιώς !!! παρά όπως είναι .

Έχετε χρέος λοιπόν εσείς που ασχολείστε με το βιολί στη μουσικη του τόπου σας ...στους σκοπούς σας .

Μαρία , εμείς που καταγόμαστε από την Κίσσαμο είμαστε υποχρεωμένοι τους σκοπούς μας να τους παίζουμε όπως είναι . Το Σαριδάκη – το Μαύρο , τον Ναύτη και τον Κουνέλη , ούτε πρόκειται ούτε είναι δυνατόν η Κίσσαμος να τους αναστήσει αυτους τους καλλιτέχνες . Έχουμε όμως το χρέος όσοι έχουμε παραμείνει να μη χαθεί η σφραγίδα του βιωματικού παίχτη της Κισσάμου .

Όταν αναφέρομαι σε εσένα μέσα από την εκπομπή μου στο ραδιόφωνο , λέω συχνά πως για μένα είσαι βιωματικός καλλιτέχνης ...

Βεβαίως... και μπορούμε σήμερα αυτά τα βιώματα να τα δώσουμε στα παιδιά εμείς οι νεότεροι. Είναι αμαρτία να χαθούν πράγματα. Κάποια ξεκίνησαν να μαθαίνουν 10 χρονών και δεν έχουν τα βιώματα. Χαίρομαι και θαυμάζω τις περιοχές της Κρήτης που κρατάνε αυτά που έχουνε βρει , όπου κι αν είναι ...!

Βλέπουμε Κισσαμίτικους να ακούγονται έντονα τα τελευταία χρόνια σε όλη την Κρήτη από τα μέσα ενημέρωσης !

Είναι μια ολόκληρη πολιτιστική παράδοση Μαρία . Είναι δεμένη η μουσική με το χορό . Είναι μέτρα, σταθμά τα οποία πρέπει ο καλλιτέχνης να τα παρακολουθεί σωστά και ο χορευτής να ξέρει να τα εκτελεί ... να μπορούσα να είχα ορισμένες εικόνες από παλιούς χορευτές σε γλέντια, αλλά να ακούγαμε και τη μελωδία και να βλέπαμε την εκτέλεση του οργανοπαίχτη τότε μόνο θα καταλαβαίναμε . Φαντάσου ότι δεν ήταν διανοητό τότε να φύγει το όργανο από το χορό και ο χορευτής από το όργανο . Καθόλου ! Αλλά δυστυχώς το έχουμε χάσει αυτό σήμερα κατά ένα μεγάλο ποσοστό ... Αν διατηρείται , διατηρείται λίγο ... Εμένα μου τα έδωσαν να τα καταλάβω στην πορεία ο Ναύτης και ο Κουνέλης . Ίσως για κάποιους είναι δύσκολο αλλά όπως σου είπα είναι το βίωμα στη μέση ....

Πολύ καλή η προσπάθειά σου να διασωθούν κάποια κομμάτια μέσα από την δισκογραφική σου δουλειά ... "ΦΟΥΡΤΟΥΝΙΑΣΜΕΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ"

Ονειρεύεσαι να κάνεις μια προσωπική σου δουλειά ;

Ήταν ότι καλύτερο έχω κάμει στη ζωή μου !!! Μου άρεσε πάρα πολύ .. Ονειρεύομαι κάτι δικό μου .

Θα προσπαθήσω να βγάλω κι εγώ κάποια κομμάτια . Έχω κι εγώ μερικά ... Είναι δύσκολο σήμερα να κάνεις δισκογραφική δουλειά μόνος σου και να μην πατήσεις πάνω σε άλλους . Προσπαθώ κι εγώ με τις γνώσεις που έχω να μην παρασυρθώ και να μην πέσω σε κανένα σκοπό επάνω ! Είμαι πολύ αιστηματίας σε αυτό !

Σου εύχομαι από τα βάθη της ψυχής μου , να ολοκληρώσεις το όνειρο που αφορά στην επόμενη δισκογραφία σου και σε ευχαριστώ για την καλοσύνη, τη φιλία και την προθυμία σου να δώσεις το 'παρών' στα .. ¨ ΚΡΗΤΙΚΑ¨ !

Σε ευχαριστώ κι εγώ Μαρία για τις ευχές σου και για την τιμή αυτή .


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου